THOUGHT'S BY ME

Man vill ju så himla mycket.. Man vill vara "mvg-barn" i skolan, ha den bästa pojkvännen i världen, det perfekta utseendet osv. Det är svårt, man kan inte ha och va allt man önskar. Hur mycket man än jobbar för det och sliter. Ingen är perfekt. Tonåren är jobbiga tycker jag.. Man känner sig ofta ensam, dålig osv. Och det är faktiskt många som känner så. Man går i högstadiet eller gymnasiet och har stoooor press på sig att ha bra betyg för att få en bra framtid.
 
Föräldrarna tjatar på en, "har du städat ditt rum, har du gjort läxorna bla bla bla". Dessutom så kanske man har ett fritidsintresse samtidigt. Kanske fotboll, basket eller t.o.m egen häst. Om man verkligen satsar på en viss sport eller intresse så tar det också tid och man måste öva och jobba på det för att bli bättre. Samtidigt så är man ju tonåring så man sitter uppe sent på kvällarna, ute med kompisar, kanske festar och är nyfiken på rökning osv. Hela veckorna är fulla med skola på vardagarna, massa läxor och prov att plugga till OCH ett intresse.
 
För jag tror inte någon bara skulle ha skolan och må bra. Alltså inte ha ett intresse utanför skolan. Gå i skolan hela dagarna och sedan hem och plugga några timmar. Plugga lite till och sen sova. Sen samma sak nästa dag igen. Jag skulle inte palla asså! Skolan kräver as mycket av en. Vara koncentrerad varje lektion, jobba 110 % varje lektion, göra massa läxor, plugga till prov osv. 5 dagar i veckan av skoldagar från t.ex. 8-15 med sex lektioner, vem orkar vara koncentrerad varje lektion då? OCH sen plugga ännu mer efter skolan..... Nej, det är sjukt!
 
 
Denna stora pressen sliter mycket på mig iaf. I mitt fall så är det så att jag ska söka till hästgymnasie. Måste satsa 110 % i skolan för att få så höga betyg som möjligt för att komma in på det gymnasiet jag vill. Plugga mycket extra på fritiden. Samtidigt som jag har en egen häst att ta hand om på bästa sätt. Så det tar några timmar på kvällen. Så typ sovtime när jag kommer hem. Så har ganska stor press på mig att alltid prestera. Men samtidigt gillar jag det.
 
Det jag menar är att man måste göra smarta val även fast man är ung för det kommer att påverka dig när du blir äldre. Som om du skiter i skolan, hur lätt blir det då att söka jobb när du är 18? Nej, det blir baske mig inte lätt! Även om man är en dum, omogen tonåring så tänk på dina val du gör! Ingen kommer göra dom åt dig...
 
 ~ think before you say it ~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback