Känslan jag får av Feeri

De två senaste ridpassen på Feeri har jag jobbat henne lite mer och krävt lite av henne. Vi rider ju alltid utomhus eftersom vi inte har ridhus.Vi har ridit på en vanlig grusväg en bit och sedan vänt. Första biten har jag ridit med halvlånga tyglar. Hållt ett jämnt stöd med skänklarna och fokuserat på att hon ska gå rakt och ha tempo i skritten. Hon har nämligen en tendens att svänga ut rumpan, oftast åt höger. Det har gått ganska bra, ibland har hon flyttat ut rumpan men då trycker jag bara tillbaka henne med skänkeln igen. Sedan kortar jag upp tyglarna ganska mycket så jag har bra kontakt med munnen. Håller fortfarande ett jämnt stöd med skänklarna och trycker på henne så hon går på ordentligt. Tar och lättar i handen (halvhalter). Efter en liten stund så går hon fint och bra. I början tycker hon det är jobbigt och brukar bråka lite och slänga med huvet men sen jobbar hon bra. Går ned i form och då kortar jag upp tyglarna lite till så jag har kontakt med munnen. Hon går i form och skrittar på i bra takt en liten bit sen drar hon upp huvet och sedan ned i form igen. 
 
Hon har ju inte så bra kondis nu för vi har inte ridit så ofta senaste tiden. Ibland har hästarna vilat i perioder, max 1,5 vecka. Det beror på hur mycket jag har i skolan och hur mycket mamma jobbar. Även hur isigt det är. Om det är jättemycket is så rider inte vi. Vill absolut inte att någon av hästarna ska göra sig illa och så tycker jag att det är lite obehagligt att rida på is. Men nu har vi hållt hästarna aktiverade i 4 dagar. Ridit 3 och gått 1. När vi gick med dem så hoppade vi över några diken, gick i skogen vid stenar och pinnar osv. Så då behövde de koncentrera sig. Iaf, tillbaka till ridningen. Vi skrittar bara men ibland lite trav om underlaget tillåter. I skritten så går Feeri så som jag skrev längre upp i texten. Går i form en liten stund och sedan slänger lite med huvet när det är jobbigt och sen ned i form igen. Jag tvingar inte ned henne i form direkt igen eftersom jag inte har tränat henne så mycket så hon borde orka. Jag fortsätter bara att göra halvhalter och håller om med skänklarna, så går hon ned igen. Hon tycker det är jätteroligt att jobba, det är det bästa hon vet. Om hon inte får jobba eller något att tänka på så blir hon pigg och jobbig. T.ex står och sparkar i gången när man borstar henne. Rastlös är ordet jag letar efter!
 
Igår travade vi lite och det gick superbra. Vi red först och då blir hon lugnare. Trycker på lite extra med skänklarna och så börjar hon trava. De första travstegen är lite vingliga och benen är lite överallt men sen gick hon klockrent. Travar precis som en "vanlig ridhäst" om ni förstår vad jag menar. Jättefin trav och stabilt. Inga ben åt alla olika håll och hon travade jättelugnt och nästan i form. Hon har gjort många framsteg under vintern även om jag inte ridit regelbundet och så mycket. Hon gör sitt bästa och gör allt för att jag ska vara nöjd. 
 

Kommentarer
Tuva säger:

Så fint skrivet <3

Svar: Tack!
Maja Hammarbäck

2013-04-04 | 18:32:58
Bloggadress: http://tuvatorhagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback