Mobbning

Det finns en sak som jag har funderat väldigt mycket på, länge. Nätmobbning. Själv har jag varit med om det och varit offret. Man blir sårad. Det är förjävligt, man blir jätteledsen. Det värsta är att man kan låtsas vara någon och bete sig precis hur man vill utan att någon gör något åt det. Alltså om jag låtsas att vara "Kalle" som skriver till en tjej. Han verkar vara jättesnäll osv. Tjejen skriver personliga saker till "Kalle" och sen sprider han rykten om henne och skriver saker på internet om henne som är elakt. Denna "Kalle" kan ju lika gärna vara tjejens bästavän, man vet ju inte det. Det är det jag menar. Man kan vara vem som helst på internet, vem man vill! Ingen har ju koll på det för man vet inte egentligen om personen är fake eller inte. 
 
Ihop med nätmobbningen så kan få bli kallad vissa saker i skolan t.ex. Folk sprider rykten om en person fast de inte stämmer. Oftast så säger ingen emot heller. Alla är med på "den dåliga sidan". Antingen så är man den personen som säger elaka saker eller så säger man inte något överhuvudtaget. Då är man ändå lika dum eftersom man inte säger emot. Så personen som då blir mobbad blir ofta ensam. Ingen säger emot eller står upp för den här personen. Ingen vågar. Man kanske är rädd att man själv kommer bli mobbad också, därför väljer man att inte säga någonting. Det är dåligt tycker jag.
 
Man ska säga emot. Inte bara vara tyst och hålla med. Det händer allt för ofta att ingen ställer upp för de mobbade. Jag har varit/är mobbad. Ingen har någonsin ställt upp för mig i skolan eller på internet. Det sårar lika mycket som kommentarerna jag får av mobbarna. Ingen vågar säga emot eller vara på min sida. Det suger. Jag känner mig väldigt ensam och svaret är ja, jag är fortfarande deprimerad. Och mamma eller någon i min släkt om ni klagar på att jag skriver det här på min blogg så vill jag inte höra. Det är sanningen jag skriver och folk har rätt att få veta. Jag VILL att de som läser detta ska förstå hur jag känner. Jag vill sätta stopp för mobbning. Både på nätet och i verkligheten.
 
För många människor har begåt självmord p.g.a mobbning och för många är deprimerade p.g.a mobbning. Jag vill sätta stopp för det. Jag önskar verkligen att fler människor känner som jag. Det kanske är några av de som aldrig säger emot som egentligen vill säga något men inte vågar. Bara gör det ändå. Annars kommer mobbningen aldrig att försvinna. Det finns ingenting mer i hela världen som jag vill än att sätta stopp för mobbning. Det är så fel. Det är så fel att mobba någon. Alla är inte perfekta, alla är inte smala. Alla vill inte sminka sig eller platta håret varje dag innan skolan/jobbet. Man ska få se ut precis hur man vill utan att behöva bli mobbad för det. ALLA har rätt att säga vad man tycker även fast man inte är mest populär i klassen. Alla har lika stor rätt till att ha sin egna åsikt.
 
Om det bara fanns ett sätt att göra så att mobbarna förstår att de gör fel. Jag skulle göra vad som helst för att få dem att förstå. Jag önskar att alla som brukar hålla med mobbarna säger emot och säger att de gör fel. Ställ upp för de som blir mobbare. Man ska inte lämna de ensamma. 
 
Jag började bli mobbad för ca 1,5 år sen. Allt började med ett falskt rykte om mig. Jag fick sms av okända nummer där det stod elaka kommentare och t.o.m en utav mina bästavänner var med mobbarna och skrattade med dem. Någon som förstår hur det kändes? Som en kniv rätt in i hjärtat ungefär. Innan ryktet så var jag en helt vanlig flicka, hyffsat duktig i skolan, lagom med vänner och tyckte om mitt liv. Den dagen jag fick höra ryktet var jag aldrig samma människa igen. Jag brukade älska mig själv och mitt liv. Jag har inte älskat mig själv en enda dag sen dess. Jag har inte varit naturligt lycklig. Jag har gråtit mig genom nätter. Önskat att jag aldrig föddes. I flera veckor var jag inte kontaktbar. Jag har varit så deprimerad och ledsen. Är fortfarande vissa dagar. Om jag har tur är jag glad i perioder men för det mesta ledsen. De människorna som spred ryktet tog mitt liv ifrån mig. Jag förstår inte vad jag har gjort mot dem som gav de rätten att ta mitt liv ifrån mig. 
 
Jag har förlorat så många vänner p.g.a det här och jag känner mig så ensam. Jag har ingen bästavän, ingen som alltid ställer upp för mig. Det dödar mig på insidan även om ni inte ser det. Jag vill inte verka svag. Jag vill ha mitt gamla liv tillbaka. Jag gråter medan jag skriver det här. Här har ni sanningen. Svart på vitt. Snälla, inga elaka kommentarer. De sårar mer än ni tror..

Kommentarer
Mamma säger:

<3

2013-02-18 | 18:07:14
Storasyrran säger:

Jag finns alltid här för dig och jag älskar dig mer än du kan förstå, min andra halva <3

2013-02-24 | 11:02:24
En person säger:

Fyfan vad stark du är! ja ska göra gymnasie arbete och hittade din blogg som inspirations källa. Du är jäääävligt vacker och låt ingen trampa på dig . Ställ dig upp och ha huvudet högt , du klarar av de här!

2014-09-23 | 12:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback