SENASTE 6 DAGARNA

Jag förvarnar redan nu att detta inlägget troligen blir väldigt långt!
 
Lördag: Red dressyr för Helena. Började i skritt, ställa henne åt båda hållen, överställde henne för att mjuka upp. Red på volter, serpentiner med volter, öppna. Sedan trav, red lätt först men det var inte så lätt att komma åt Feeri så jag red utan stigbyglar. Jag hamnade lätt i bakvikt så jag var tvungen att rätta till mig själv i sadeln många gånger. Jag tror att sadel lutar lite så jag ska lägga en pad under där bak. Jobbade Feeri ganska länge i trav och ställa och böja i arbetstrav. Till slut gav hon efter och jävlar vad fin hon var! Hon har aldrig gått så fint så länge jag har haft henne. Jobbade i rätt form i trav (normal trav, inga inslag av travar-trav!) i både skritt och trav övergångar på volt och det enda jag behövde göra var att hålla om och ha ett stöd i handen. En sån jäkla cool känsla! Så ska hon gå jämnt när vi har tränat upp musklerna <3
 
Jag är sjukt nöjd med den träningen och Feeri fick jobba i hela 50 minuter. I vanliga fall rider jag mellan 20-40 minuter beroende på vad jag gör. Hon var så himla svettig efteråt så hon fick en dusch med schampoo så hon blev ren och fin. Sedan på med täcken och ut i hagen och rulla sig. Sen mot kvällen så åkte jag till Mathilda för att sova där. Vi åt tacos, fotade och pratade mycket. Sen vid 9 så blev det strömavbrott och strömmen kom tillbaka någon gång på natten när vi sov...
 
Söndag: Vaknade hos Mathilda vid 10. Åt frukost och fixade en ny header till min blogg som ni kanske har sett?! Den andra hade jag ju haft sen typ augusti så jag var ganska trött på den... Hoppas ni gillar min nya! Mamma hämtade mig vid 1 och sen var vi i stallet vid 3 tror jag. Red ut i ca 45 minuter, skrittade. Vilket var bra för Feeri då hon gick hoppträning på fredagen och dressyrträning på lördagen. Hästarna verkade iaf nöjda och glada. Kom hem vid halv sju, jag följde med mamma till flen för att byta bil. Jag pluggade på terränghjuling under tiden. Sen hem och packa inför terränghjulingskurs mån-ons.
 
Måndag: Upp och duscha och åka tåg som vanligt 7.22. Klassen samlades 8.30 vid rese i Norrköping. Åkte buss till Skogslotten. Blev uppdelade i grupper och stugor. Som tur va så fick jag sova med de jag brukar umgås med. Sen körde vi igång med fyrhjulig direkt. Var sjuuuukt kul att köra! Vi körde lite slalom, tränade att backa och köra med släp och i terräng gupp. Sen hade vi teori och traktor. Jag har kört traktor alldeles själv! Slalom, backat och parkerat. Var as nervös först men det var mycket lättare än jag trodde. Vid 5 så slutade vi så då åt vi och kollade på hoppträning och sen chillade jag i stugan med de andra på kvällen.
 
Tisdag: Klockan ringde 6.15, frukost 6.45 (snark..). Första lektion 7.30 som var teori. Sen köra traktor igen. Fick sätta fast släp och köra med det och backa och parkera med det. Även lyfta en vatten "tunna" med gaffeln och flytta på den och ställa den på en annan. Sen teori efter lunch och sist fyrhjuling i spöregn i två timmar och jag hade mjukisar... Förutom att det var kallt och blött så gick det sjukt bra. Fick köra mer terräng. Gasa upp till 40 km/h för att sedan tvärnita osv. Fick även göra en kontroll av fordonet innan man skulle köra och jag blev godkänd på kördelen! Så då var det bara provet kvar på onsdagen.... *nervöst* På kvällen pluggade jag och kollad på Ryttareliten.
 
Onsdag: Gick upp samma tid. Efter frukost packade jag väskan och städade. Sedan hade jag egen pluggtid fram tills provet kl 10. Jag pluggade stenhårt och vi förhörde varandra och jag var stensäker på allting till provet. Sen när vi fick provet så kände jag bara shit. Det här var saker som ingen hade sagt och jag kände mig fett osäker... Det var 30 frågor och man fick ha max 6 fel så man var alltså tvungen att ha minst 24 för att klara det. Jag kände att jag var osäker på mer än 6 frågor... Fuck tänkte jag, kommer inte klara det. Sen åt vi lunch och sen fick vi reda på resultat. Jag fick bara 1 fel, alltså 29/30 och jag blev så jäkla glad!! Så nu har jag förarbevis för terränghjuling, wiho!
 
Jag kom hem vid 1. Packade upp väskan och kollade på talang och top model som jag hade missat. Sen åkte vi till stallet och jag fick äntligen träffa min älskade Feeri<3 Jag gick in i hagen till henne och hon pussade mig i ansiktet och på handen, min lilla sötnos<3. Jag tror (och hoppas att hon hade saknat mig) för det verkade så! Vi fixade stallet och sen red vi runt körslingan och Feeri var så nöjd så. På kvällen tog jag det lugnt och duschade länge.
 
Torsdag (idag): Hade endast en lektion idag, engelska. 8.30-11.15. Sen gick jag och Irma och åt och sen gick vi till rese och sen tåg hem då. Hemma till ett. Tog det lugnt och pluggade tills mamma kom hem från stallet. Jag red först idag. Dressyrpass. Jag försökte att rida lika bra som i lördags och jag gjorde samma övningar ungefär men det var svårare idag. Red iaf i ca 50 minuter och mycket trav så Feeri fick konditionsträna lite ;) Men hon gick väldigt mycket i form och hon slappnade av ganska bra i slutet. Inte lika bra som i lördags men ändå helt okej. När jag hade ridit klart så hade det stänkt upp så himla mycket gummi på Feeris ben och mage så jag duschade bort det. Sen fixade jag hennes box och sen fick hon gå in och äta.
 
Kom hem vid halv nio eller nåt och sen har jag bara tagit det lugnt och skrivit det här inlägget ett tag nu, haha. När jag har skrivit klart det här så ska jag kolla på dagens avsnitt av top model med Matilda och sen kanske stallkompisar innan jag ska sova.
 
Imorgon har jag inte praktik som vanligt utan jag ska vara på hageby 8.30-16 för att göra lilla hästskötarexamen så jag kommer inte hem förrän 17 imorgon... Så jag hinner inte hoppträna :( Har inte hunnit plugga på till provet då jag haft mycket annat så det går som det går. Det är bara praktiskt och det mesta kan jag redan. Det är ridprov, man ska linda, knoppa, göra iordning hästen, visa häst vid hand, longera, och prata om foder och jag känner mig ganska säker på det mesta så det känns helt ok. Det är ändå bara ett test för att se var man ligger till inför stora (vanliga hästskötarexamen) i trean. Vi gör även den lilla i tvåan för att se sin nivå. Det är mina vanliga lärare som bedömer så det känns okej. Så tråkigt att jag inte hinner hem till hoppningen... :'(
 
Idag lyckades jag även klippa ett jack i mitt finger så det blir säkert mycket lättare att knoppa och linda imorgon då... Det som hände var att jag klippte till Feeris man lite för de undre stråna var längre än det översta och helt plötsligt så var visst mitt finger i vägen och en frisörsax är tydligen vass. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback