FEERIS SKADA

Idag har Feeri varit skadad i 5 månader. Det är en jävligt lång tid och Feeri är så fruktansvärt pigg nu. Vi vet inte egentligen varför hon är halt heller, vart det kommer ifrån. Det enda det kan komma ifrån som jag har sett är dagen innan hon blev halt så snubblade hon lite mer än bara snubbel när jag longerade henne men inte så hon gick ned på knä eller så. Jag har funderat länge om det är därifrån det kommer men det verkar konstigt och jag känner mig så skyldig och är så arg på mig själv om det är där det kommer ifrån. Om jag inte hade longerat henne den där dagen så kanske hon hade varit frisk nu...
 
De första dagarna kunde hon knappt gå. Hon gick med lindade framben även fast hon aldrig varit svullen eller varm men i förebyggande. När jag släppte ut henne i grushagen så stod hon kvar på samma ställe, hon ville inte röra på sig. Efter en vecka så skrittade hon normalt, lite halt i nedförsbacke men helt ok annars. Sen dess har hon bara varit halt när man longerar henne i trav i vänstervarv. Först lät vi henne vila i 2 månader ungefär för att se om det släppte och några i stallet kollade om de kunde hitta något fel och hovslagaren kollade på hoven och hittade ingenting.
 
När det hade gått ungefär 3 månader så var vi på en klinik första gången. Då fick hon diagnosen hovledsinflammation i båda fram. Så dem sprutade kortison i båda hovlederna och jag trodde vi hade fått rätt diagnos såklart. Det gick 3 veckor tills vi skulle komma på återbesök och då var hon helt bra i höger fram men fortfarande 3 gradigt halt på vänster fram. Då började dem bedöva olika ställen för att lokalisera skadan. De bedövade karleden, hovleden och kotleden (och sprutade kortison i kotleden). Man kom fram till att när man bedövade från karleden och till hoven så blev hon nästan haltfri. Vi var på kliniken 2 gånger till och röntgade hoven  och ultraljudade djupa böjsenan. De kom inte fram till något så veterinären sa att han inte kunde göra mer.
 
Vi får göra MR (magnetröntgen), försäkringsbolaget betalar 5 500 kr men det kostar från 10 000 och uppåt och det kan vi inte betala. Vi har ju även betalat veterinär för Feeris öga och kolik och bara det kostade 9 000 kr. Så vi kan inte heller åka till en annan klinik just nu för det kommer kosta flera tusen och det går bara inte just nu. Självklart vill jag att vi får reda på varför hon är halt men kan man inte betala så kan man inte och jag förstår mamma när hon säger det.
 
Feeri har inte ont, hon är glad och pigg. Går i en grushage och gör lite glädjeskutt då och då. När man ska gå promenader med henne så trippar hon i sidled och vill helst ta galopp. Enda gången hon har ont är när man longerar henne i trav i vänstervarv då hon haltar. Men annars garanterar jag er att hon inte lider. Om hon skulle få ont så kontaktar vi självklart en veterinär. Vi longerade henne för 2 veckor sedan och hon är ungefär lika halt. Vi ska prova att longera henne i helgen för att se om det blivit något bättre om det inte är halt.
 
Planen är att hon vilar året ut, går i liten grushage och promenerar på hårt underlag. Har beställt back on track stallbandage som kommer om 1 vecka. Dem ska vi prova på henne och se om det hjälper något. Troligtvis blir det vila över vintern så får vi se sen.
 
Och ni ska veta att det är inte lätt för mig att ha en skadad häst. Feeri betyder så otroligt mycket för mig och det gör ont att hon inte får motionera som vanligt för hon vill så gärna. Jag tror inte riktigt hon förstår varför inte hon för göra allt som Fargo får göra. Hon kanske tror att jag är arg på henne och att hon gjort något fel eller att jag bara har gett upp henne. Jag vet inte vad hon tror. Jag tänker inte ge upp henne förrän det inte finns några chanser för henne längre. Och ni som tycker att det är dags att ta bort henne eller lämna tillbaka henne till sin förra ägare, inte en chans att jag gör det när hon inte har ont och jag vill ha Feeri, ingen annan.
 
Det är jobbigt varje dag och jag grinar bara jag skriver det är. Det tar energi av mig varje dag och jag bryter ihop ibland men det är ok. Jag kanske verkar cool på utsidan men det är jobbigt ska ni veta men jag kämpar, för Feeris skull.
 
Jag älskar dig världens bästa häst och världens bästa vän ♥
 
 
 
 

Kommentarer
Mamma säger:

<3 <3 <3 <3 <3

2014-12-02 | 14:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback