TANKAR & KÄNSLOR

Jag hade inte tänkt att blogga något mer idag egentligen men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite till... Jag umgås ju väldigt mycket med hästmänniskor (eller typ bara), mycket eftersom jag går en sån linje också. Men jag tycker att det är tråkigt för det känns bara som att det hoppning som gäller hela, hela tiden. Man ska helst hoppa 7 dagar i veckan minst 110 cm för att "vara nåt" och gärna rida för nån cool tränare också. Tänk jag som fjantar runt på min lilla ridtravare i skritt och trav då och ingen hoppning (just nu). Om man ska jämföra så ligger ju jag under jorden typ och dem som hoppar 3 gånger i veckan över 1 m ligger typ i himlen. Fattar ni vad jag menar? Äsch, folk tycker säkert att jag ska skita i att min häst varit skadad i över ett halvår och börja hoppa nu. Vafan jag har ju ridit hästen snart 2 månader så det är ju bara att köra fullt ös medvetslös och hoppa 70 cm då. Nä juste, det var ju för lågt. Lägger nog upp en bana på 110 cm, det borde ju räcka? Sen är det väl skitsamma om hästen skadar sig igen. Då får man väl sälja hästen och köpa en ny, no big deal liksom. 
 
Fattar ni hur jag känner? Självklart ska jag inte hoppa på ett tag men jag ville bara få ur mig det här. Ridsporten känns så himla orättvis och man ser ned på varandra hela tiden och jag tycker att det är så tråkigt att det ska behöva vara så. Liksom om man har en ridtravare så räknas man som skit känns det som. Man ska ha ett halvblod som hoppar hus, då är det ingen som ser ned på en... Jag tycker att ridtravare är super trevliga hästar och mycket samarbetsvilliga. För snart 3 år sedan när vi fick Feeri så hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på erkänner jag idag. Jag visste knappt vad en ridtravare var och jag trodde hon kunde galoppera lika lätt som vilken "vanlig" häst som helst. Där hade jag fel. Jag skulle ha haft mer kunskap och erfarenhet innan jag fick Feeri och jag önskar att jag hade fått göra om våran resa. Göra om och göra rätt. Jag har utbildat henne lite fel men med den kunskapen jag har nu och eftersom hon stått i ca 7,5 månader så får jag en chans att göra om och göra rätt. Nu vet jag vad jag ska göra och hur.
 
Och om jag ska vara helt ärlig så skulle jag aldrig ha valt att ha en ridtravare om jag fick välja idag. Absolut inte för att jag har något emot dem men jag tycker att det är så svårt. Jag har jätte problem med att lära Feeri att galoppera på banan. Det känns nästan omöjligt. Jag vet inte hur jag ska göra och det är så svårt. Hon kan ju galoppera ute och hon har en bra galopp. På banan går det att galoppera på långsidorna men när man kommer till kortsidorna så bryter hon av till trav för att hon inte orkar och jag försöker verkligen få henne att fortsätta att galoppera men det går inte. Och så går det så fort så jag är rädd att gå omkull. Det har vi redan gjort tillräckligt... 
 
Men nu är det så att Feeri och jag klickar så bra och jag älskar henne så mycket så jag kommer självklart inte att ge upp på henne. Jag kommer att fortsätta att kämpa tills den dagen då vi skiljs åt. Jag kommer att ha kvar henne tills hon blir gammal. Men jag tycker att det är riktigt svårt men samtidigt ser jag det som en utmaning. Nu vet ni hur jag tänker och känner litegrann. Men missförstå mig inte. Jag älskar Feeri för den hon är och jag ångrar inte att jag har henne! Men efter Feeri vill jag nog ha ett halvblod men vi får se vad det blir (om det blir nåt mer).
 
Här hoppar vi 85 cm som är det högsta vi hoppat senaste året. Har hoppat som högst 95 cm!
 

Kommentarer
montebloggen.se säger:

Gör många galoppfattningar från skritt när du är ute och rider, det stärker upp och hjälper er sedan inne på ridbanan. Galopp i uppförsbacke, träna på samlingen i traven och av- och igångsättningar är andra stärkande övningar.
Du ska se att ni också kommer kunna galoppera på ridbanan och hoppa när ni kan börja jobba efter igångsättningen från skadan.

2015-04-06 | 12:46:08
Bloggadress: http://bellamanson.blogg.se/
montebloggen.se säger:

Måste lägga till att det ser ut som att hon har riktigt fin hoppteknik på bilden du lade upp

2015-04-06 | 12:49:11
Bloggadress: http://bellamanson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback