MOTIVERAD MEN KOMMER INGENSTANS...

Jag är sjukt motiverad just nu inom ridningen att få Feeri fin! Jag försöker planera passen noga och variera hennes träning hela tiden. Liksom att jag inte alltid bara rider. Jag har börjat tömköra lite nu igen och med inspänningstyglar och det har funkat väldigt bra. Sen i lördags så gick vi en promenad på ca 4 km. Så har jag longerat lite försiktigt med inspänningstyglar en gång men hon ser lite stel ut på vänstervolten i traven så jag har inte riktigt vågat longera men annars är det bra träning tycker jag och vi har longerat Fargo mycket och han har ju musklat på sig. Men man ska inte longera för ofta heller för det sliter mycket. Sen rida ut på hårt underlag har jag gjort lite mer senaste tiden. Rida på körslingan som är som sand med mycket backar är väldigt bra träning också men Feeri blir lite väl het så jag tycker det är lite obehagligt men det är bara att träna på! Det är superbra för Feeri att träna galoppfattningar i uppförbackarna på körslingan och det gjorde jag mycket innan hon blev skadad. Senast jag skulle göra det så stod hon bara och studsade på stället så det gick inte så bra...
 
Hon har svårt att galoppera på plana underlag för hon orkar inte riktigt. Och hon behöver ett lite mjukare underlag så hon får lite fäste. Så backarna på körslingan är perfekt för då får hon ta i för det är en backe och det är mjukare underlag så hon får fäste. Idag red jag dressyr på banan och i skritten är hon superfin. Hon orkar hålla formen hela tiden och hon är mjuk åt båda håll och hon har lätt för att flytta för skänkeln. Jag skrittade ganska länge och hon frustade och verkade nöjd. Sen skulle jag trava och då trippar hon och går i passgång...Och hon går med huvudet rätt upp nästan. Jag rör på fingrarna hela tiden och försöker få henne att slappna av men hon vill inte. Samtidigt så trycker jag fram henne för att hon ska gå in i vanlig trav och då tycker hon att det blir jobbigt för att jag "håller emot" i munnen så då fortsätter hon att trippa och spänna sig. Jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att trava normalt..
 
Så när jag travade också så galopperade hon lite på stället så då tänkte jag att jag skulle prova att göra några galoppfattningar för att det var längesen vi galopperade. Det var inte många gånger hon tog galopp utan hon bara drog iväg i snabb trav istället. De gångerna som hon tog galopp så orkade hon hålla den 1-2 språng innan hon travade snabbt igen. Jag vet inte hur jag ska få henne att orka galoppera ett helt varv på banan? Visst att det får gå fort, jag vill bara att hon ska GALOPPERA hela varvet. Men det går liksom inte och jag blir så frustrerad! Jag vill inte använda galoppbommar för jag tror bara att hon skulle trava snabbt över dem och snubbla och sträcka sig... Så jag tänker att studs och kombinationer borde väl stärka galoppen? Hon galopperar ju över de. Så jag vill träna mycket på det. Och även galoppera på körslingan då, bara det att hon är så het... 
 
Sen tänker jag rida mycket över travbommar och se om det hjälper henne att hitta tillbaka till den normala traven. Jag skulle vilja lägga ut jättemånga bommar i rad men vet inte om hon skulle snubbla över dem... Vet inte riktigt hur typ 4 travbommar skulle hjälpa henne att trava normalt hela tiden. Åh, jag önskar att hon kunde ha en normal trav och kunna galoppera. Det är så frustrerande verkligen och jag vet inte hur jag ska få det att bli bättre. 
 
Så vill jag verkligen rida för någon/några i både dressyr och hoppning. Jag har ju hopptränat för Niklas och det tycker jag funkar bra men nu är dem träningarna slut tror jag... Jag tycker det är så svårt med avstånd när jag ska hoppa utan tränare för Feeri behöver lite special-avstånd. Och så vill jag ha någon som säger vad jag ska hoppa och vad jag ska tänka på. I dressyren har jag inte ridit för någon på över 1,5 år... Men känns typ inte som någon idé när Feeri inte ens kan trava..? :( Vet inte om en dressyrtränare kan hjälpa mig att få henne i normal trav. Men jag vill så gärna att Feeri ska kunna trava och galoppera och bli muskligare. Tänk att kunna hoppa henne i galopp liksom... Hon som redan kan hoppa så bra. Då skulle vi kunna hoppa högre...
 
Jag VILL så mycket men jag vet inte vart jag ska vända mig. Det känns bara som att jag står och tuggar grus just nu. Jag vill ha hjälp. Tips på övningar i både dressyr och hoppning + tränare? Jag vill komma framåt nu och ha en bra plan.
 
Här är lite av skritten idag. 

Kommentarer
Anonym säger:

Jag tycker att det faktiskt låter lite som om att feeri har liknande problem att trava Som islänningar som har svårt med det, o hur man löser det är genom att få dom att gå i låg form inte på tygeln, och sen låta dom komma in i trav väldigt lugnt. Du är ju instängd på ridbanan så ut kommer ni ju inte :) så jag tycker att du borde prova med att få henne gå i låg form i skritt och sen trycka lite försiktigt strax framför manken på halsen och så komma in lugnt i trav det kanske kan gå fort i början men går det så går det. Och det hjälper henne oxå att förstå vad det är du vill och bygga upp musklerna inför traven :).
Lycka till!!

2015-06-30 | 10:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback