SVAR PÅ FRÅGOR + ANNAT

Snyggingar! <3 Vad har de för stam ? (BÅDA)
 
Visst är dem! :) Sandvångens Feeri (den svarta) e. Meadow Road u. Trofe Brodda. Fargo Exclusive (den bruna) e. Sugercane Hanover u. Lady Exclusive.
 
Jag har väl ingen fråga direkt men du kan svara på den om du vill. Jag undrar om du kanske bara skulle skritta din häst bara kanske fem minuter per dag för att hon ska lära sig att vara lugn. Och när hon skrittar utan krav så klappa henne och säg bra om hon är lugn. Det kanske inte kommer kunna gå att trava eller galoppera direkt efter att hon varit halt och stått så länge. Börja försiktigt och jag förstår att hon är pigg men om du vill prova bara skritta inga korta tyglar ingen skänkel bara låt henne sträcka på halsen. Annars prova hoppa upp skritta ett varv, hoppa av, gå ett varv, hoppa upp, och skritta ett varv. Det är kanske inte någon rolig ridning men det kan hjälpa. Sedan kan du lägga in galopp och trav men till en början när hon är så här måste du få henne lugn och traven och galoppen får man ta sen. Jag vet ju som sagt inte vad du provat och jag känner inte din häst men hoppas det löser sig för er båda. :)
 
 
Hmm, vet inte riktigt hur jag ska svara på denna.. Feeri är väldigt speciell. Och självklart börjar jag ju inte med att trava och galoppera när hon stått i ca 7,5 månad. Hon har alltid varit pigg att rida och ibland går det inte att skritta på långa tyglar, så har det alltid varit. Men nu när jag har satt igång henne så har hon varit mer eller mindre pigg olika dagar. Vissa dagar går det att skritta på långa tyglar och rida "normalt" och vissa dagar har det gått mer uppåt än framåt. Det går aldrig att få henne helt lugn varje gång man ska rida henne så det är något man får acceptera helt enkelt. Men självklart så försöker jag ju få henne lugn när hon är väldigt pigg och jag skrittar nästan bara och korta stunder. Har endast travat något varv. 
 

Idag red jag Feeri och hon var faktiskt ganska så lugn. Det gick att skritta på långa tyglar men hon går väldigt snabbt. Sen gick det bra att rida med korta tyglar också och hon ryckte inte så mycket med huvudet. Travade något varv åt båda hållen och det gick också bra. Hon sparkade någon gång och spände upp rumpan lite. Men hon var ändå lugn och tänkte inte dra iväg! Så hon var duktig idag :) Imorgon får hon gå en liten promenad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback