JAG ÄR TILLBAKA!!

Nu känner jag att det är dags för mig att börja blogga igen! Min tanke är att jag ska skriva inlägg regelbundet men vi får väl se hur det går med den saken. Jag har känt länge att jag har varit sugen men så har det inte blivit av och jag har funderat på vad jag vill skriva om och hur jag ska formulera mig osv. Men nu kör jag bara helt enkelt. Jag tänkte inte dra ett helt års historia här i "första" inlägget då jag känner att det blir lite jobbigt att skriva och liiite långt att läsa kanske ;) Men jag har bestämt att min blogg kommer att bli en ren "hästblogg" och alltså inte handla om mitt privatliv. Tycker det känns passande eftersom att hästar är min stora passion i livet. I detta inlägg tänkte jag dra lite om hur det går med Hero just nu så hoppas ni vill fortsätta att läsa :)
 
Förra året tog vi oss faktiskt ut på tävlingsbanorna vilket jag kanske inte trodde i början av förra året då det inte gick så bra med Hero och jag typ var rädd för honom... Men vi tränade på och jag tog mig mod till att våga mig ut på min första riktiga tävling i maj. Vi började med hoppning men har även provat lite dressyr. Vi var ute på 6 hopptävlingar men vissa tävlingar hoppade vi flera dagar och sen har vi ridit 2 dressyrtävlingar. Förra året så ville jag samla rutin på tävling och att åka iväg vilket jag tycker att vi har gjort. Vi har även varit iväg och tränat på olika ställen vilket har gått bra. Vi red vi sista tävling i slutet på oktober. Jag är väldigt glad att vi "låg i" och faktiskt var med på så "många" tävlingar och samlade rutin vilket känns väldigt bra inför detta år då jag vet lite mer om hur det går till på tävling! 
 
Så nu har vi alltså tränat på själva sen i november förutom en kurs som jag var med på 30/11-1/12 vilket var en hoppkurs för A-tränaren Ann-Sofie Oscarsson Hellsing. Jag har tidigare sett kurser hon har haft och jag har länge "drömt" lite om att en dag själv kunna delta på hennes kurs så det var verkligen jätteroligt att jag fick möjlighet att vara med. Kursen var väldigt rolig och nyttig för både mig och Hero och han skötte sig väldigt bra. Vi fick lite hemläxor av Annsie som jag nu tränar på att förbättra. Planen är att vi ska rida kurs för henne igen i slutet av februari och det ser jag väldigt mycket fram emot!!
 
Det jag har som mål nu under vinterträningen är bl.a. att få Hero avslappnad med bett. Jag vill att han ska känna sig bekväm med bett i munnen och slappna av i kroppen & vara lätt att böja o ställa. Sen vill jag att han blir starkare i kroppen så jag jobbar mycket med tempoväxlingar, övergångar och mycket gymnastikhoppning. Gymnastikhoppningen gör jag även för att träna honom på att bli kvickare i benen och hoppa bättre språng. Förut när han har hoppat har det känts som att han har "klivit" över hindrena och han har även varit ganska slarvig och rivit en del. Jag försöker få honom att hoppa genom kroppen mer och använda ryggen på ett bättre sätt.
 
Sen vet jag att vi som ekipage behöver träna på att hoppa längre banor på typ 10 hinder. Dels för att vi ska orka hoppa längre banor, jag behöver träna på att hålla fokus en hel bana och RIDA hela banan och jag behöver träna på att "klara av" att hoppa många hinder i rad som är högre (ca 1m). Jag minns på senaste tävlingen att efter några hinder började jag bli lite rädd för höjden då det kändes som att varje hinder bara blev högre och högre... Jag är fortfarande lite höjdrädd men det har blivit mycket bättre. Jag kan hoppa enkelhinder upp till 115cm och jag har hoppat nån oxer ut ur en serie på 120cm men när det blir många hinder på raken så kan jag ibland känns hur pulsen stiger under banans gång så därför måste jag träna mitt mentala på längre banor.
 
Sen tränar jag hela tiden på att ha en bra galopp när jag hoppar, det är lätthänt att vi hamnar i undertempo men jag tycker att det börjar bli bättre. Vi tränar även på att hålla galoppen i svängarna. Som ni kanske förstår så har vi mycket att träna på men mina huvudmål är att få honom framme för skänkeln, lydig och avslappnad med bett och när jag får till det så tror jag att många andra saker också kommer att fungera bättre. Jag red ju honom bettlöst halva förra året men sen funkade inte riktigt det längre så sen dess har jag ridit honom med bett men han är inte helt bekväm ännu. Just nu håller jag på att provar lite olika bett för att se vad han gillar bäst men det är inte så enkelt.
 
Jag försöker helt enkelt göra det bästa av det jag har att jobba med. Nu känner jag att det här inlägget inte riktigt blev som jag hade tänkt mig och att det kanske låter som att det BARA är massa grejer som Hero måste förbättre. Men så är det inte! Han har blivit mycket bättre än vad han var för några månader sen och han börjar bli så fin i kroppen. Vi har gjort mycket grovjobb så nu är jag mer inne och slipar på detaljer. Jag är ju perfektionist så för mig finns det alltid en massa saker som man kan göra bättre! Det är sällan jag känner mig helt nöjd. Jag har ju också en massa saker att förbättra med mig själv och min sits till exempel. Jag vill ha en bättre sits över hindrena och framförallt vill jag mer än något annat att min skänkel INTE ska åka bakåt över hindrena för det gör att jag tappar balansen och inte kan följa med Hero så bra som jag vill i sprången. Man kanske inte kan tro det men det känns VÄLDIGT mycket när han hoppar så det gäller att hålla i sig kan jag säga.. Jag har liksom svårt att sitta kvar på 100-110cm så jag vet inte om vi någonsin skulle kunna hoppa 120cm till exempel, haha. Det kanske dock är ett lyxproblem ;) 
 
Som avslutning kan jag berätta att han kändes JÄTTEFIN igår när jag red honom utan stigbyglar. Jag kommer åt honom så mycket bättre utan stigbyglar och i galoppen kändes han helt magisk alltså... Synd att ingen såg det eller att mamma kunde filma, så typiskt! I traven är det fortfarande lite skumpigt men han kändes fin även där. Så idag har jag lite träningsvärk både i ben och mage men det är så bra träning att rida utan stigbyglar!
 
Men nu måste jag sova för jag ska jobba imorgon bitti så jag får berätta mer i ett annat inlägg! 
 
Hero hoppade såå bra på denna oxer i helgen när jag tog några språng! *hjärtögongubbe*
 
Ha det bra så länge! /M
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback