CRAZY HORSE

Igår vilade Feeri och och vi skulle longera Fargo men det gick som det gick. Det började med att han var lerig upp till magen på alla fyra ben för att han springer lite i hagen så jag fick spola av honom först. Sen gjorde vi iordning honom och sen började jag longera. I skritten gick det bra men sen i traven så gick han inte helt rent fram. Så vi slutade longera och gick in i stallet. Han var varm och svullen hela senan höger fram så vi lindade honom och så fick han gå in... Idag såg mamma att Fargo hade ett sår höger fram längst upp på hoven på insidan vid kronranden, antagligen så har han trampat sig själv med en brodd (igen...). Så mamma fick göra rent det och så. Så skulle jag rida Feeri runt stallet och mamma skulle gå med med Fargo. Jag har bara ridit Feeri på banan sen jag satte igång henne så hon har inte varit "ute i skogen" än. Först gick det bra men sen gick en häst om oss och då blev hon väldigt pigg. Gick i sidled, trippade och sparkade. 
 
Sen så vänder man liksom tillbaka mot stallet på en väg och då blev hon tokig. Hon bara trippade i sidled och lyfte fram och bak och stod och studsade och var på väg att stegra flera gånger så jag var tvungen att hoppa av... Så gick jag tillbaka till stallet och sen hoppade jag upp på banan igen. Skrittade och mamma var tvungen att gå bredvid med Fargo för hon var helt galen. Hon bara trippade och sparkade och höll på. Sen provade jag att trava två långsidor och hon travade mer normalt idag men väldigt het. Sen blev hon så pigg så hon började hoppa rätt upp i luften också... Så då skrittade vi av så gott det gick. Hon var ganska svettig efter "passet" idag men hon höll ju på som en ångvält. Inte så nöjd med dagens ridning och Feeri var nästintill ej ridbar verkligen... Hon är så extremt pigg så det är inte kul. Även när man tar in henne på kvällen så travar hon i sidled och man måste hålla en hand på halsen så hon inte går på en även fast jag har kedja på henne... Förstår ni?
 
Hon har ju ganska mycket vilodagar för att jag inte vill överanstränga henne men desto mer hon vilar desto piggare blir hon så hur ska man göra? Ska hon få jobba fler dagar i veckan eller ska man promenera henne dom dagarna som egentligen är vildodagar?
 
Kom mer än gärna med förslag för jag vet inte hur jag ska göra... 
 
Här har vi galningen... Syns bara på ögonen att hon är lite crazy - tur att hon är söt <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback