MIN HÄST - FEERI, TRAVARE

Det är ju så här att jag fick Feeri för 1 år och 3 månader sen precis idag faktiskt. Första halvåret kom vi långt i superfart. Vi hoppade banor på 70 cm. Tränade för tränare regelbundet och kunde nästan tom galoppera på volt!! Sedan var vi tvungna att flytta och då var vi på samma nivå, nästan. Vi galopperade inte på volt och hoppade inte lika högt men vi kunde hoppa banor och så. Men hon höll konditionen och musklerna. 
 
I april var vi tvungna att flytta igen. Där hade vi inga träningsmöjligheter för tränare. Vi kunde rida ut i skogen och rida i en paddock men utan tränare. Då började det gå baklänges för mig och Feeri. Hon kan inte galoppera med ryttare längre och orkar inte gå i form i skritt och trav.  Hon har  även tappat konditionen. Och muskler. Vi står fortfarande kvar i samma stall. 
 
Feeri har varit konstigt i ungefär tre veckor nu när man rider henne. I skritten så drar hon ner huvet och sedan slår upp det hela tiden. Ibland slår hon upp huvet jättehögt och slår med ena frambenet upp i luften så att jag lyfter ur sadeln. Om man slår till med spöt på halsen så blir det bara värre. Det hjälper inte att skänkla, göra volter eller göra halt. Jag har provat att byta bett och det hjälper inte heller. Ridit henne 4 dagar i rad och hon håller fortfarande på lika mycket. (Hon brukar ridas ca 3-4 gånger i veckan, dock inte i rad.) Det har inte heller gjort någon skillnad. Tänkte om hon skulle bli trött. 
 
Igår pratade jag med en tjej som också har en travare, ett sto. Hon är lite större än Feeri. Hon är riden som ridhäst i ca 3 månader. Hon hoppar banor på 80 cm i galopp nästan hela vägen. Den hästen är 9 år gammal. Gick travlopp i april. 
 
Det får mig att tänka lite om Feeri kanske inte kan bli en bra ridhäst. Feeri är ju 16 år gammal och har haft fyra föl. Hon kanske är för gammal för att kunna bli en bra ridhäst + att hon har haft fyra föl. Jämfört med den travaren som jag träffade igår så känns det inte så jättekul med Feeri just nu. Hon går nästan inte ens att rida för tillfället. Det känns inte heller som att vi någonsin kommer att kunna galoppera på volter osv. Jag vill ha en häst som jag kan utvecklas med. Inte ha en häst som kan skritta och trava i skogen. Jag vill bli bättre. Kunna hoppa banor och rida dressyrprogram. Det kanske jag aldrig kan göra med Feeri...
 
Jag vet inte vad felet med henne är just nu. Om hon inte vill vara ridhäst eller inte orkar. Om vi inte passar 110 % bra tillsammans. Eller om hon är för gammal helt enkelt. Vi kommer ingenstans iaf. 
 
Jag ska fundera på vad jag ska göra. Vi kan inte ha en häst som kostar massa pengar och som man inte kan rida och utvecklas på. Jag vill ha en häst som kan lite mer och som jag kan bli bättre med. 
 
 
Tankarna snurrar.....
 
 

Kommentarer
Alice Hegren säger:

Skulle det behövas medryttare? Jag tror hon kanske behöver variation. Har ni testat det? Vart står ni någonstans? Stall oså? Skulle kunna testrida, hehe. Jag har ridit i elva år osv, vill bara hjälpa till! Kram

2013-08-11 | 21:26:49
Bloggadress: http://alicehegren.devote.se
Johanna säger:

Stay strong Maja! <3

2013-08-11 | 22:46:01
Annika säger:

Fin häst :D

2013-08-17 | 11:41:18
Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se
Nalliiz säger:

Hoppas verkligen allt löser sej! Jag red in en travare för många år sedan, lyckades få henne i galopp 1 gång innan hon fick fång några år senare.
Jätte fin bild!

2013-08-17 | 11:47:46
Bloggadress: http://dodidat.blogg.se
ERIKA ENROTH säger:

Har du kontrollerat henne så hon inte har ont nånstans? Variation i ridningen är också A och O annars tröttnar dom.

Har själv ridit in och utbildat fd travare till fina ridhästar. Hållit på i 18 år med hästar. Mitt förra varmblod utbildade jag till rörelser upp till L.A dressyr och hoppa banor på 1,20. Han var 13 år gammal när jag köpte honom och ca 2 år senare var vi där jag nyss skrev.

Alla är ju så olika. Men om jag vore du skulle jag ta ut en massör eller naprapat å kolla henne!

Kram

2013-08-17 | 11:49:34
Bloggadress: http://erikaenroth.com/
Johanna E. säger:

Jobbigt!! Hoppas de löser sig !!

Kram

2013-08-17 | 11:52:53
Bloggadress: http://www.johannaeklund.blogg.se
Lolloh säger:

Du kanske kan utvecklas och lära dig massor genom att förstå och ta reda på hur hon fungerar och vad problemet är istället för att byta. Jag förstår att det inte är enkelt, men hästar ljuger inte. Hon kan vara stel, ha ont... Travhäst - har ni kollat lösa benbitar osv... Ta dit en djurkommunikatör och se om hon har något att säga ;)Lycka till!

2013-08-17 | 11:53:19
Bloggadress: http://lolloh.blogg.se
Hamdi ' säger:

Det finns alltid svackor, kämpa på bara...

2013-08-17 | 11:59:50
Bloggadress: http://adlh.blogg.se
Vilma säger:

Kramar till dig, hoppas allt blir bra!

2013-08-17 | 12:01:26
Bloggadress: http://vilmah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback