UPPDATERING - MEST KRING FEERI

Det var längesedan jag skrev ett inlägg med text. Jag har inte haft mycket plugg men jag har kommit hem runt fyra-halv fem på dagarna och då har jag inte hunnit innan stallet och när jag kommit hem efter stallet så har jag inte orkat.
 
Senaste jag skrev om Feeri var ju att hon började att halta när jag red henne och att hon var svullen och varm på hasen. Det är hon inte just nu. Hon var svullen några dagar men då fick hon vila i en vecka. Då haltade hon ingenting och var varken svullen eller varm. Så jag provade att rida henne. Själv så kunde jag inte känna att hon gick konstigt för hon har nämnligen alltid gått lite ojämnt eller "stelt" med bakbenen. Men mamma stod på marken och kollade och hon tyckte inte heller att hon kunde se något men jag bad henne att filma så att jag själv kunde se sen. Jag kollade på videon och jag såg att hon tog kortare steg med höger bak.
 
Så jag lät henne vila en hel vecka till. Hon var inte svullen eller varm och hon haltade inte. När det hade gått en vecka så löslongerade jag henne i skritt och trav. Jag kunde inte se någonting och det syndes ingenting på benet. Dagen efter så provade jag att rida henne igen. Hon var väldigt pigg men det kunde jag ju förstå eftersom hon är ju ändå travare och nu hade hon ju vilat två veckor och det har väl inte hänt på ett år eller så. Denna gången kunde jag inte heller känna att hon haltade. Mamma filmade igen och det syndes inte heller någonting på filmen. Filmen är den som jag lagt ut här på bloggen.
 
Jag red henne inte så länge eftersom jag mest ville se om hon gick bra eller inte men det gjorde hon ju. Men jag ville inte börja jobba henne för mycket direkt för det kändes ändå som att "skadan" lätt kunde komma tillbaka och det ville jag ju inte. Jag ville även ha lite tips vad andra kunde tro om varför hon börjat halta. Det jag kommit fram till tillsammans med tips är att jag kanske är för tung för henne så att hon inte riktigt orkar och hon är svagare i höger bak redan från början så då kan det vara lätt att hon blir halt om det blir för mycket tyngd som hon inte orkar. (Jag vägde mycket mindre när jag fick Feeri men har gått upp i vikt.)
 
Därför har jag tänkt att jobba henne från marken nu ett tag. Gå promenader, tömköra, longera osv för att bygga upp hennes muskler utan belastning på ryggen. Så hinner jag gå ned i vikt under tiden. Så sen när Feeri har byggt upp mer muskler och jag har gått ned i vikt så kan jag rida henne igen. Självklart är det ju verkligen jätte tråkigt att jag inte kommer att kunna rida Feeri på några veckor nu men det är ju för hennes skull. Hennes välmående går ALLTID i första hand. Jag kommer sakna att rida henne så mycket för jag älskar verkligen att sitta på hennes rygg och arbeta med henne men det blir bättre såhär. Hon kommer må bättre av det här och bli starkare.
 
Det är ju även bra att jobba ifrån marken ett tag med sin häst för då kan man ju bygga upp relationen ännu mer så går det ännu bättre sen när man rider igen. Då har man liksom kommit ännu närmre varandra och kanske till och med känner varandra lite bättre. Så det kommer att bli arbete ifrån marken nu några veckor framöver. Men inga sura miner för det!
 
Det blev ju liksom ett "wake-up call" för mig också att man inte kan leva så här. Att någon gång så måste man ju faktiskt sluta. Jag har bara skjutit och skjutit på det alldeles fööör länge nu. Om jag inte går ned i vikt så kan jag inte rida min häst mer. Om det skulle vara så så skulle mitt hjärta gå i tusen bitar. Varken jag skulle må bra eller Feeri. Hon älskar att vara ridhäst. Aldrig att hon skulle kunna stå i en hage hela dagarna igen. Det skulle hon må väldigt dåligt av kan jag säga. Men jag kan ju faktiskt ändra på mig och det är jag väldigt glad över. Jag har redan börjat ändra vanor. Och jag tänker fortsätta med det tills jag är nöjd och glad!
 
Nähä, nu måste jag nog faktiskt ta och krypa ned och släcka lampan. Klockan ringer sex imorgon bitti och jag måste tagga naturbruk hela dagen lång och sedan ett fullproppat tåg hem, jippi ;) Hästarna vilade idag så vi gör väl något med dem imorgon :) Hoppas även att mamma och jag kan äta tacos och ha lite fredagsmys på kvällen!
 
Om vi inte hörs imorgon så hörs vi i helgen! Tagga FREDAG nu mina vänner!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback