HOPPNING & DRESSYR

Igår var jag med på hoppträning med Feeri. Skrittade och travade som uppvärmning. Feeri var så sjukt pigg! Hon har aldrig varit så pigg förut. Hon ryckte med huvet, lyfte lite med ena frambenet, sprakade bakut i traven för hon visste inte vart hon skulle ta vägen och hon trippade. Det var verkligen sjukt hur pigg hon var! Iofs så förstår jag henne då hon älskar att hoppa och hon har inte sett hinder eller bommar sen förra året. Först travade vi över bommar och i början var hon bara jätte på och tog tag i bettet. Sen la tränaren upp små kryss. Det var tvåkombinationer på långsidorna då det ena hindret var bommar och det andra ett kryss. Vi skulle trava över bommarna och sen skritta några steg och sen hoppa krysset. I början skulle Feeri bara dra men efter några varv började hon lyssna riktigt bra!
 
Sen la han upp räcken istället för kryss och bytte plats så att hindret kom först och sen bommarna. Feeri lyssnade riktigt bra då. Sen red vi en liten bana. Först en långsida med bommar och ett räcke, vända rätt upp på en travbom och sen travbom - kryss - travbom vid x, travbom innan man vände upp på andra långsidan på bommar och sen räcke. Feeri började bli trött då så hon var lite lugnare, rev första räcket för hon fick inte upp frambenen tillräcklig och hon hoppade lite sent. Annars gick det riktigt bra! Red banan två gånger och Feeri skötte sig exemplariskt! Hon var dyngsvettig efteråt så jag fick svampa av henne. När hon kom in i boxen så rullade hon sig mycket nöjd två gånger!
 
I senaste inlägget ser ni video från hopplektionen!
 
Här är när vi hoppar travbom - kryss - travbom vid x

Idag red jag dressyr på Feeri. Jag tog sporrar för jag tänkte öva på att flytta henne och då är det lättare om man har sporrar. Vi började med att skritta ut en kortis som lite uppvärmning i solskenet. Sen kom vi till plan och då kortade jag upp tyglarna och började jobba på hennes form i skritten. Höll om henne hela tiden så att hon hade energi i bakdelen. Gjorde volter och serpentinbågar, hon gick bra och frustade. Sen flyttade jag henne lite i skänkelvikningar och hon flyttade jättebra för skänkeln! Korsade benen väldigt fint. Gjorde det några gånger åt båda hållen. Sen kom vi fram i trav och red lite på volt. Hon gick väldigt lugnt och bra i form i vänster varv men när vi kommer till höger varv så ställer hon sig utåt och flyttar in rumpan...
 
Feeri är svagare i högervarv och det är även i det benet hon har varit dålig och är svullen i hasen. Men vi jobbar på högervarvet och vissa dagar går hon klockrent i båda varven och vissa dagar har vi lite problem i höger. Det går oftast bra i skritten men är desto svårare i traven. Iaf, jag provade att göra skänkelvikningar i traven också idag och först tyckte hon det var lite svårt men sen gick det klockrent! Det bästa med Feeri är att hon lär sig så otroligt fort och är såå himla arbetsvillig! När vi hade travat en stund så skrittade jag av henne genom att rida snett igenom hela tiden med långa tyglar så hon fick gå lika mycket i båda varven.
 
Jag är riktigt nöjd med Feeri både igår och idag och jag hoppas att vi fortsätter i det här spåret! Hon var nästan lika svettig idag som igår så hon fick jobba ordentligt ;) Imorgon ska hon få ta det lite lugnare då jag tänkte köra lite miljöträning med henne från marken. Gå på presenning, gå över en pall osv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback