LOTTA BJÖRE TRÄNINGEN / GALEN FEERI

Jag är verkligen nöjd med dagens hoppträning för Lotta Björe och tänkte dra lite kort om det (ska sova straxt). Vi började med att rida på volt i skritt utan stigbyglar för att flytta hästen till vänster och höger. Jag var väldigt bestämd med framåtdrivningen redan från början idag så Miss Li blev faktiskt nästan pigg. Hon lyssnade väldigt bra på skänkeln när jag skulle flytta och jag fick beröm av Lotta. Sen red vi i trav på volten. På halva volten skulle vi rida lätt och öka traven och på andra halvan skulle vi sitta ned och flytta hästen. Det gick också superbra. Sen var det galopp på halva volten och växla sitsen och andra halvan var det trav och flytta hästen. Hela uppvärmingen gick bra och jag hade fått upp bra fart på Miss Li.
 
Sen travade vi över bommar och sen flyttade och sen travbommar igen och flytta. Även det gick bra. Sen red vi travbommar, flytta, travbommar och travhinder och landa i galopp. Sen byggde vi på banan hela tiden så först red vi det som jag skrev nyss och sen galoppera vidare till en oxer i ett dogleg och sen räcke ut. Efter oxern så blev hon lite stark och lång så jag fick lägga en volt och sen komma på räcket. Sen la vi på (efter dogleget) galoppbommar, räcke och en halt framför nästa hinder som var en oxer men vi hoppade inte den den gången. Den gången gick riktigt bra, jag fick till alla vägar och växlade min sits mellan nedsittning och att stå i lätt sits. Sista gången red vi allt det där men tog bort halten i slutet och hoppade oxer. Innan oxern så kände jag att vi skulle komma lite tokigt så antingen skulle hon ha tagit en stort språng eller ett kort galoppsprång innan så jag smackade på så vi fick ett längre galoppsprång innan hindret och kom bra på oxern.
 
Hela lektionen flöt på och jag fick mycket beröm av Lotta vilket var jättekul! Hon sa att hon tyckte att jag rider noggrant och planerar min väg väldigt bra och min ridning ordentligt och rider väldigt mjukt och fint. Jag frågade vad jag skulle träna på och det enda var att variera sitsen mer så jag fick ingen negativ feedback vilket var väldigt kul. Lotta är en väldigt bra tränare tycker jag, hon är den bästa hopptränaren jag ridit för!
 

 I stallet idag så ryktade jag Feeri och sen gick jag en liten sväng med henne. I början var hon som vanligt men sen började hon sparka med ena bakbenet. Sen kom det två andra hästar från stallet en bit bort (de red) men Feeri hade sett dem flera gånger men hon tvärvände och sträckte på sig och glodde på dem och frustade som om hon var livrädd. Jag har aldrig hört henne låta så förut... Sen när vi skulle fortsätta gå så trippade hon på stället och såg ut som hon skulle ställa sig men jag drog tag i henne. Hon var helt urflippad och stark. Jag fick gå med armbågen mot hennes hals hela vägen tillbaka till stallet... Så nu blir det kedjegrimskaft när man ska gå på promenad med henne! Hon har liiiiite mycket energi som hon inte kan göra av med i sin lilla fyrkantshage... Idag har hon varit skadad i 2 månader :'(
 
Imorgon ska jag rida dressyr på Fargo (inte för någon tränare) och på torsdag blir det hoppträning för Niklas på Fargo! Så nu hoppas jag att han sköter sig och inte går omkull...
 
Det här inlägget blev visst inte så kort... Men när man väl börjat skriva så skriver fingrarna nästan av sig själva! Men NU ska jag sova. Imorgon blir det skola 9-16 ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback