HÄST UPPDATERING

I måndags red jag båda hästarna. Feeri var väldigt dum och kastade nästan av mig faktiskt. Hon backar och då skänklar jag på och sen krullar hon ihop sig och skjuter rygg... Inte jättekul. Hon blir tjurig för att jag kräver lite av henne i skritten på kort tygel, hon tycker att det är jobbigt. Fargo var ganska duktig. Han var superfin i skritten men han ville inte trava, och när han väl travade så var det mer i galopptakt för han ville hellre galoppera. Men jag travade lite och sen galopperade jag. I högervarv så orkade han galoppera 3 hela varv runt banan + galoppvolt och i ganska lugn galopp. Han var fantastiskt duktig och jag är väldigt stolt över honom, han börjar bli så fin nu! Dock har vi svårt med vänstergaloppen då han bara tar höger i vänstervarv så han galopperar i förvänd. Jag gör överdrivna hjälper för att han ska fatta vänster men har tar höger iaf. Men när man longerar honom så har han inga problem med vänstergaloppen. Han är nog svagare i vänstergaloppen och tycker kanske det blir för ostabilt så han tar höger istället. Vi ska träna mycket vänstergalopp på lina så han stärker sig.
 
Igår red jag Feeri. Skrittade fram på halvlång tygel och sedan kortade jag upp den och började ställa lite krav. red på volter, fyrkanten och serpentiner. Sen börjar hon tjura ihop så hon backar, lyfter fram och kickar bak bl.a. Hon gjorde det några gånger, Sen skulle jag trava lite och hon kör någon blandning mellan tölt/pass och trippa.. Men jag jobbade med att få fram henne och på volter och mycket med innertygel/innerskänkel och att hon skulle flytta ut rumpan. Efter ett antal varv släppte det och då började hon trava normalt och söka sig nedåt. Sen travade jag tills hon blev trött och saktade av själv. Jag travade nog i 15 min utan att sakta av en enda gång. Och sen när jag skrittade av så ville hon börja trava igen. Jag förstår inte hur hon orkar? Hon borde inte ha någon kondition alls + att hon flåsade inte ens...? Men hon var riktigt svettig efteråt och hon var tom svettig på hela huvudet. Så svettig har hon aldrig varit förut. Men det går inte att rida henne normalt förrän hon lugnar ned sig och fått göra av med energi. Och dessa dumheter har hon aldrig hållit på med innan.
 
Hon är en riktigt bitch att rida just nu faktiskt. Hon brukar aldrig vara "stoig" annars men nu jävlar haha. Men nästa gång hon börjar backa och dumma sig ska jag använda ett spö och då lär hon flyga fram så det ska ju bli spännande. Men idag ska hon få gå en promenad.
 
Nu börjar lektionen alldeles strax igen så vi hörs!
 
Här håller hon på...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback