TRÄNING GER FÄRDIGHET

Igår longerade jag Fargo och det gick bra! Han var ganska lugn och så, fick några ryck ibland men det är okej. Han var faktiskt väldigt fin i traven och galoppen. Jag red Feeri och jösses asså.. Igår var hon verkligen som en tickande bomb! Jag började att rida med gramantygel men tog sedan bort den för att se om det blev bättre. Det hjälpte inte. Hon bara trippade, slängde rumpan åt sidan, galopperade i sidled (!), ställde sig lite lågt och sparkade bakut när jag travade vääldigt högt en gång... Vad jag än gjorde så blev det inte bättre. När jag längde på tygeln så började hon trippa/trava och det var då hon sparkade så jag lyfte ur sadeln... Inte så kul att rida henne igår... Men jag hoppade av och så gick vi runt stallet. 
 
Idag red jag Fargo i alla gångarter. Han var väldigt duktig! Galopperade ganska många långsidor och även en kortsida. I vänstervarv så fattar han tyvärr bara höger galopp så han galopperar i förvänd galopp. Så i förvänd galopp galopperade jag en kortsida och då försöker han byta till rätt galopp och lyckas fram men inte bak så han började trava istället. Men han var duktig som försökte byta galopp! Jag visste inte ens att han kunde det... Men han galopperar i vänster galopp när man longerar så han kan det iaf. Han var väldigt svettig efteråt. Men det var soligt också så det bidrog nog lite. När jag hade ridit honom så hämtade jag Feeri och så gick vi med hästarna runt körslingan. Feeri fick gå utan täcke och även va ute några timmar utan. Men hon är ju svart så hon blir varm i solen och hon verkade tycka att det var skönt! Borstade även henne lös i hagen och det gick bra :)
 
Idag hade vi stallmöte också. Efter det så fixade vi boxarna. Har även myst med Elliots 2 valpar idag som är såå söta! Dem är ca 3 veckor gamla. Matilda ska ha en av dem. Så himla svårt att välja bara. Båda är tjejer och svarta med lite vitt. Den ena har en halv vit framtass och det är så gulligt!! 
 
När vi kom hem från stallet så gick mamma och jag 4 km med hundarna i solen. Imorgon tänkte jag rida min galna häst och jag hoppas att hon är lugnare så det går att rida lite normalt... Som när man skrittar och trycker lite med innerskänkeln för att forma henne så tar Feeri det som om det är galoppskänkel (för att hon vill galoppera) så då börjar hon bara trippa...
 
Kom igen nu och ös in med frågor i frågestunden om hästarna!! Måste ju finnas nånting ni undrar... Ni kan fråga anonymt också om ni vill! KOM IGEN
 
 
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Jag har väl ingen fråga direkt men du kan svara på den om du vill. Jag undrar om du kanske bara skulle skritta din häst bara kanske fem minuter per dag för att hon ska lära sig att vara lugn. Och när hon skrittar utan krav så klappa henne och säg bra om hon är lugn. Det kanske inte kommer kunna gå att trava eller galoppera direkt efter att hon varit halt och stått så länge. Börja försiktigt och jag förstår att hon är pigg men om du vill prova bara skritta inga korta tyglar ingen skänkel bara låt henne sträcka på halsen. Annars prova hoppa upp skritta ett varv, hoppa av, gå ett varv, hoppa upp, och skritta ett varv. Det är kanske inte någon rolig ridning men det kan hjälpa. Sedan kan du lägga in galopp och trav men till en början när hon är så här måste du få henne lugn och traven och galoppen får man ta sen. Jag vet ju som sagt inte vad du provat och jag känner inte din häst men hoppas det löser sig för er båda. :)

2015-03-15 | 09:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback