HUR SKA MAN TÄNKA?

Den här veckan har jag provat att rida Feeri på bettlöst träns 2 gånger. Hon går superbra på det i skritten och är väldigt avslappnad och nöjd. I traven är hon tyvärr inte lika avslappnad. Men det är sällan hon är avslappnad i traven då hon ofta drar upp huvudet och kör någon stepp som är blandning av tölt bl.a. Jag förstår inte varför hon gör det och det går typ inte att träna bort heller..? Hon gjorde aldrig så innan hon blev skadad... Då kunde man rida i vanlig trav och alltid från skritt till trav så var det inget konstigt. Nu när man ska börja trava så steppar hon nästan alltid några steg innan hon går över till vanlig trav. Betyder det att hon har ont någonstans eller?
 
Jag har tömkört henne också och hon har fått springa lös i paddocken en dag. Man märker verkligen stor skillnad på Feeri och Fargo med galoppen. När Fargo springer lös så går han ofta in i fin, ren galopp. Feeri travar hellre fort eller går över i passgång. För att hon ska galoppera så måste jag vara på henne jättemycket. Hennes galopp är tyvärr inte så fin eller ren heller... Och hon har väldigt svårt att gå in i galopp. Jag tror aldrig att jag kommer kunna rida henne i galopp på banan och det känns verkligen supertråkigt. Har ju liksom utbildat henne i 3 år och hon kan fortfarande inte galoppera så det känns inte som det nånsin kommer gå heller :(
 
Det är tråkigt för Feeri är inte samma häst att rida som hon var innan hon blev skadad. Då travade hon alltid vanligt och hade inga problem med övergångar. Hon var jättemjuk och fin i munnen och gick lätt i form och höll sig där. Nu, efter skadan så har jag inte ridit ett enda pass utan att hon "steppar" i traven och nästan alltid när man börjar trava så gör hon så. Hon är hård i munnen och drar ofta upp huvudet och biter tag i bettet. Hon har inte alls lika lätt för sig att gå i form och det går nästan aldrig i traven... Det går nästan inte alls att fatta galopp på banan heller, förut tog hon skänkeln och gick in i galopp några språng iaf...
 
Samtidigt ser jag många kompisar och folk runt omkring som rider sina hästar och tränar och hela tiden utvecklas. Jag står hela tiden på samma ställe och trampar, kommer aldrig framåt. Eftersom jag har en outbildad häst så ska jag hela tiden utbilda henne och det lär jag mig inget av. Jag kan ju inte ens galoppera på min häst... Som i skolan när vi hoppar, då blir jag jätteosäker för jag tycker det är svårt och ovant att hoppa i galopp. Jag hoppar ju alltid i trav på Feeri så jag får aldrig in känslan att hoppa i galopp. 
 
Jag har flera gånger funderat på om Feeri är rätt häst för mig eller inte. Ibland är jag väldigt sugen på att istället köpa en häst som kan lära mig saker. Det som är så synd är att jag inte kan ha kvar Feeri om jag vill ha en annan häst. Jag älskar Feeri på alla sätt och vis men hon är egentligen inte den hästen som jag behöver och vill ha. Jag har tänkt på det här speciellt mycket nu efter hennes skada. När hon inte längre går som hon brukade göra. Det här som hon gör i traven. Och när man longerar henne i trav i vänstervarv så haltar hon lite, även när hon springer lös i vänstervarv. Så ska det ju inte vara så det är ju fortfarande något som inte stämmer. Hon kanske går sådär konstigt i traven för det gör ont? Hur ska jag kunna veta det? 
 
Samtidigt funderar jag på om hennes kropp kanske inte längre håller för ridning. Hon är ju ändå 18 år och har haft 4 föl och den där skadan. Hennes huvud vill ju absolut fortfarande vara ridhäst och hon älskar ju att hoppa och arbeta men hennes kropp kanske inte håller längre? 
 
Jag vet inte hur jag ska göra längre för det känns som att varken hon eller jag får ut något av det längre... Hon blir inte bättre eller utvecklas just nu och jag utvecklas inte heller. Men jag älskar Feeri och vill ju samtidigt ha kvar henne... Men ibland måste man kanske känna efter man man själv vill mest..
 
 

Kommentarer
Jossa kossa säger:

Maja du vet bäst själv! Kämpa på och ring om det är något alls som du skulle vilja prata om!! ❤️

2015-10-11 | 11:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback