TANKAR OM HÄSTARNAS TRÄNING + SENASTE BÄSTA PASSEN

Förra veckan hade jag ett roligt ridpass med Feeri. Om jag rider henne i ridhuset så rider jag antingen barbacka och bara "busar" lite eller så skrittar jag på lång tygel eller så tar jag fram bommar. För om jag rider "vanligt" och försöker trava t.ex. så bråkar hon och det vill jag inte hålla på med så jag har slutet med det för ett tag. Men iaf, förra veckan då så la jag fram lite bommar på rad och ställde fram ett sockerbitskryss. Det är ju väldigt lågt (kanske 30cm) men vi har inte tagit några språng alls sen i augusti och jag vet att Feeri skulle hoppa även fast det var väldigt lågt. Jag vill inte heller lägga för mycket vikt på frambenen så valde att bara ta det lugnt och ha roligt. Så i början skrittade jag över bommarna och sen travade jag även över dem. Hon har inga problem att börja trava mot bommarna för det tycker hon är kul så då bråkar hon inte. Det gick iaf väldigt bra över bommarna. Sen tänker jag även att det är bra träning för henne för hon måste lyfta ordentligt och tänka på takten i traven. Hon har lite svårt med takten ibland och så är hon lite snubblig så det är bra träning för henne.
 
Sen hoppade jag även krysset och det är så kul för även om det nu bara va en litet kryss så tycker Feeri att det är så himla roligt och man känner hur hon bara sugs mot hindret och sen hoppar hon väldigt luftigt och stort över. Så hon tyckte det var väldigt roligt och var väldigt framåt. Jag tyckte också att det var väldigt roligt. Sen blandade jag bommarna och krysset på böjda spår och i slutet kunde jag tom trava från bommarna på böjt spår till krysset utan att hon blev tjurig! Så jag är jättenöjd med det passet och Feeri tyckte det var väldigt kul.
 
Sen red jag Fargo en gång förra veckan också. Vi har lagt om hans träning lite efter att ha fått lite hjälp av en tjej i stallet. Så nu fokuserar vi mycket på övergångar och att han ska orka bära sig själv. Vi jobbar mycket från marken men det brukar vi göra för det behöver man med honom. Man kan inte rida honom 6 dagar i veckan, det skulle inte funka. Så behöver han aktiveras mentalt också så då är det bra att jobba från marken. Vi (eller mest jag) tömkör mycket. Det är jättebra för honom. Oftast fokuserar vi bara på övergångarna och inte på formen, den kommer av sig självt. Ibland jobbar vi med formen genom tömkörningen men inte så ofta. Vi longerar lite, ibland för att han ska göra av med energi, ibland för konditionsträning och ibland med snodd så han får sträcka ut överlinjen ordentligt. Sen får han lösgaloppera i ridhuset ibland också och vi har löshoppat en gång. 
 
Men nu till ridpasset jag skulle skriva om! Som sagt så red jag honom en gång förra veckan. Då fokuserade jag på att han skulle hitta sin egen balans och bära sig själv i övergångarna och sen även lite lydnad. Jag red på halvlånga tyglar och ställde inga krav på formen. Gjorde lite halter i skritten dels för att han skulle lyssna på mig och för att han skulle balansera sig själv. Sen gjorde jag många övergångar mellan skritt och trav där fokus låg på bra övergångar. Fargo har stora gångarter och har svårt att komma igång i trav pga sina stora skrittsteg och därför "hoppar" han gärna igång i traven och när man saktar av till skritt så blir det lätt tvärnit för han tappar balansen och inte orkar hålla emot. Och när han travar så brukar jag ofta hjälpa honom att hålla upp balansen och jag har känt om jag t.ex. flyttar min vikt lite eller tappar min egen balans så tappar Fargo balansen direkt pga sin stora, luftiga trav. Så vi fokuserar på att istället för att hålla hans balans så ska vi strunta i formen och låta honom hitta sin egen balans istället.
 
Det har blivit STOR skillnad sen vi började jobba mer med övergångarna med honom. Avsaktningarna har börjat bli så mjuka och fina och det är mycket lättare att komma igång i traven även om han fortfarande "hoppar" igång lite ibland. Men det är verkligen kul att se och han var så duktig senast jag red honom. Han höll humöret uppe och jag kunde göra många övergångar och de flesta var väldigt bra! Så det var väldigt roligt. 
 
Ni kan hitta en film på Fargos utveckling HÄR! 
 
Och i måndags blev det ett oplanerat ridpass på Feeri. Först hade jag tänkt att promenera med henne men så kom jag på att jag lika gärna kunde skritta från ryggen på lång tygel typ tänkte jag. Så var det några andra i ridhuset och jag har aldrig direkt ridit Feeri i ridhuset med andra men det gick bra. Först så skrittade jag på lång tygel och sen kortade jag upp den lite och gjorde mer lösgörande. Så red jag efter en som travade så då tänkte jag att jag bara skulle försöka trava efter den och se hur Feeri skulle svara på det. Och hon bara travade igång utan problem och travade efter så jag travade några varv på halvlång tygel och kunde göra snett igenom och bytta varv även det utan prolem. Sen provade jag att sitta ner i traven lite och försöka "jobba" henne lite genom att korta upp tygeln lite och så kunde jag göra en mindre volt åt varje håll och det gick TOM att runda henne lite runt skänkeln!! Jag vet inte vad som hade hänt, jag var lite chockad med det var SÅ roligt och hon bråkade inte!! :') Så efter det skrittade jag av på lång tygel direkt och gav henne massa beröm. Det var verkligen jätteroligt att hon inte bråkade nåt och hon verkade tycka att det var roligt. 
 
Jag har ju lagt om hennes "träning" så när jag är i ridhuset så antingen tömkör jag då det inte är några problem eller så gör jag bara kravlösa saker eller roliga saker som att rida barbacka eller ta fram bommar/hinder. Annars rider jag ut för det tycker hon är roligt och är pigg på. Så på uteritter så antingen skrittar jag bara, gör lite lydnad med halter & övergångar skritt + trav och ibland har vi galopperat nån backe för hon tycker det är så roligt. Så jag försöker bara göra saker som hon tycker är roligt och sen har hon vila 3 dagar i veckan. Fargo har hel vila 1 dag varannan vecka och den veckan han inte har en hel vilodag så gör han något lättare en dag. Han behöver aktiveras så mycket för att må bra så det funkar bra för honom!
 
Nu fick ni en liten inblick i hästarnas planering och de senaste bästa passen! 
 
JAG GLÖMDE SKRIVA OM FARGOS TÖMKÖRNING ÖVER BOMMAR... Jag får ta det i ett annat inlägg helt enkelt då det blir alldeles för långt annars.. Men missa inte att läsa om det då det var lite känslosamt.. 
 
Finast <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback