PRESENTERAR HERO!

Det var så längesen jag bloggade att jag har glömt bort hur man börjar skriva ett inlägg, haha. Minns inte ens när jag senast bloggade aktivt? Jag har helt enkelt inte haft någon motivation. Men det känns lite spännande nu med ny häst och nya möjligheter! Jag har ju inte ens presenterat Hero för er... Dåligt av mig! Men det tänkte jag göra nu! :)
 
Vi har snart haft Hero i 4 månader så jag känner honom inte helt väl än. Men om vi börjar med lite fakta! Han heter Hero, född 2008 e Hellrik x Cardento (fin hoppstam!), han är egentligen ett SWB men med papper o betalningar o sånt så står han inte som det så vi får kalla honom för svenskt halvblod helt enkelt. Han är gråskimmel (kallas det så?) och strax över 170cm hög. Har tävlat felfritt 120cm hoppning. Och historien om hur/varför vi köpte honom kan ni läsa i tidigare inlägg!
 
Hero är i stort sätt en stor och snäll häst. Han är rätt lugn i allmänhet men kan ha en liten räv bakom örat. Han är jättesnäll i stallet, kan va inne själv och inga problem att stå på gången. Snäll med hovslagare och liknande. Han är jättesnäll att rida, oftast varken pigg eller seg, något därimellan. Dock så kan han helt plötsligt en dag till en annan vara lite crazy... Som t.ex. senaste hoppträningen så var han väldigt vaken för ljud, ville galoppera istället för att trava och även bocka (?) i galoppen och han hoppade även över bommar. Så det är en sak som är svårt för ena dagen kan han vara trött men dagen efter lite vild... Han håller inte en jämn nivå. Han äter samma foder varje dag och har samma rutiner så vet ej vad det beror på. 
 
När man ska rida ut så när man ska hoppa upp så ställer han sig på bakbenen när man är på väg att sätta sig ner vilket inte är så roligt. Inte så högt men ändå. Sen har man inte fått spänna gjorden när man sitter på (när man ska rida ut) så funderat på om han har lite sadeltvång men han gör ingenting i ridhuset så vet ej varför han blir stressad när man ska rida ut. Men rider alltid med magplatta för att fördela ut trycket så mycket som möjligt. Och spänner alltid gjorden lite i taget. Han är lite tittig när man rider ut så rider ut med graman. Har dock inte ridit ut något den senaste tiden då det har varit dåligt underlag och känt mig nervös för att han ska ställa sig när jag ska hoppa upp så har dåligt samvete över det. Är tyvärr inte så modig av mig... Men vill jättegärna rida ut nu när det är snö så ska försöka göra det!
 
Sen kan han även helt plötsligt stegra när man leder in honom från hagen. Då ställer han sig rakt upp och eftersom han inte är liten från början så blir han ju väääldigt stor då. Men han har aldrig varit arg och försökt sparka eller så. Men vet inte varför han gör så och jag vet inte hur jag ska ta bort det beteendet heller. Han har enligt uppfödaren inte gjort så förr så vet tyvärr inte vad det beror på. Det enda jag kan tänka är för att han är pigg men tycker ändå att det är lite konstigt. 
 
Och det här med att ha en liten räv bakom örat.. Det var på en hoppträning för ett tag sen. Vi höll på att värma upp i galopp och Hero kändes som vanligt, inte som att han hade extra energi eller så. Men helt plötsligt, HELT utan förvarning så typ bockade han/sköt rygg/sparkade bakut (?) och sen stannade så jag flög ju rakt ner i backen. Så nu vet man att det kan komma helt plötsligt utan förvarning! Men han gjorde det inte för att vara dum utan det kändes mer som att det var energi som behövde komma ut. Och han är även lite känslig för hästar som låter mycket (typ dundrar) och när andra hästar bockar och busar så blir han lätt påverkad. Så håll gärna avstånd då tack ;) Så han kan ha en liten räv bakom örat även om han kan se väldigt snäll och lugn ut... Haha.
 
Nu kanske det låter som det bara är negativa saker med honom men så är det absolut inte! Han är ju en OTROLIGT fin häst att rida. Han är alltid rolig att rida. Jag tycker att han har väldigt fina gångarter som går att utveckla och han har mycket potential. Jag tror att han kan bli riktigt fin i dressyren och jag tror att han skulle kunna gå medelsvår dressyr med rätt träning! I hoppningen är han PRECIS rätt häst för mig då han ger sin ryttare så mycket självförtroende och han skulle till 99% aldrig stanna - vilket är en stor trygghet för mig! Lite tråkigt att han bara kliver över hinder under 1 meter och slarv river lite för han tycker det är lågt och "inte så viktigt att lyfta på benen" men sånt kan man leva med. Tror han hoppar bättre när hindren kommer upp lite och även blir mer försiktig då men matte är ju fortfande lite höjdrädd men jag jobbar på det! Men jag tycker att det är otroligt roligt att hoppa honom och jag litar på honom till 100%! 
 
Vi har tränat lite på tömkörning då han aldrig har gjort det innan och till en början ska jag erkänna att han inte var så lättstyrd och han förstod inte riktigt grejen... Men senast jag tömkörde honom så WOW vad duktig han var och så fint han gick och bjöd på riktigt fina gångarter ska jag säga! Han visade upp ökad trav med så fina luftiga steg så matte nästan började dregla.. ;) Han är jättesnäll att longera, lite dålig på att lyssna på kommandon men det börjar bli bättre! 
 
Sen är han ett matvrak och älskar godis. Så kan hända att han nafsar lite.. Sen om han är pigg vid hoppning så har han t.ex. över en bock hoppat ett stort språng typ rakt upp o rakt ner. Likadant på en annan träning då han fick för sig att helt plötsligt titta till på vattenmattan som han aldrig tittat på förut så då hoppade han också typ 1 meter över hindret så han har lite roligheter för sig men det är lite gulligt tycker jag! Och när jag skulle byta galopp häromdagen när jag red så luftade han lite extra bak för att han var pigg. Sånt tycker jag är gulligt! Det är kul att han visar lite personlighet och att han har egna åsikter - bara det är på lagom nivå ;)  
 
Vi hopptränar regelbundet varannan vecka och det är så roligt! Vi har dressyrtränat en gång hittills. Jag tycker fortfarande (efter 4 månader) att det är helt sjukt att Hero faktiskt är vår häst och det känns som att man inte har smält det än. Trodde aldrig att vi skulle äga en sån fin häst! Så det är verkligen en dröm för mig och det känns som jag har så många nya möjligheter med Hero vilket är så spännande. Jag vill att vi ska bli ett riktigt vasst ekipage och träna ihop oss och bli grymt duktiga på både hoppning och dressyr. Mina förhoppningar är att vi ska börja tävla i båda grenarna. Även fast jag har trott att jag aldrig varit en tävlingsmänniska så är det ändå något i mig som tycker att det känns spännande även fast jag får ont i magen av nervositet bara av tanken, haha! Men det viktigaste nu är att vi ska lära känna varandra, träna och ha roligt! ♥
 
Följ gärna min instagram @majahammarback där jag uppdaterar mycket om Hero! 
 
Så glad för denna otroliga häst ♥♥♥
 
Har ni några frågor om Hero så är det bara att ställa dem :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback