2020 HERE I COME!

Long time, no see. Men nu är det dags igen!
 
Det har verkligen känts kämpigt dem senaste månaderna, speciellt med hästarna. Det har ju varit så otroligt mörkt och lerigt hur länge som helst. Det har känts väldigt tungt och påfrestande psykiskt att åka till stallet av olika anledningar. Jag tappade min motivation där ett tag och funderade helt ärligt på om det ens var värt att ha häst fortfarande... Hero sträckte sig i ett bakben i hagen antagligen för ett tag sen så då fick han vila lite pga det och då tyckte jag att det var lika bra att han fick sin vintervila då. Det blev lite tidigare än vad jag hade tänkt egentligen men det var likabra. Då behövde jag inte heller "känna mig tvingad" att rida varje dag och planera hans träning. 
 
Så vi båda fick lite ledigt i några veckor vilket var ganska skönt. Men nu har jag satt igång honom långsamt i några veckor och nu börjar vi komma upp i bättre kondition. Dock märks det verkligen att Hero har vilat då han har känts typ 3 m lång att rida och inte så smidig i kroppen haha.. Han är en sån där häst som verkligen behöver ridas ordentligt regelbundet för att hålla ihop sig i kroppen. Han är ju stor från början så det gör det inte direkt lättare när han känns dubbelt så lång och stor än vad han redan är. Men, men, det börjar kännas mer normalt nu än i början men man känner hur fort man tappar allting bara man inte rider på några veckor. Ridningen är verkligen en färskvara.
 
I alla fall så har vi börjat komma igång som vanligt i hoppningen också. Han fick en vila på 5 veckor ifrån hoppningen. Jag har jobbat mycket bommar nu under igångsättningen och hoppat lite lägre hinder. Jag tycker att jag under förra året var för dålig på att rida över bommar så jag har som ett mål detta år att rida mycket mer över bommar. Det är väldigt bra för Hero och väldigt bra för mig att träna avståndsbedömning. Dessutom sliter det inte på honom! Jag vet också att Hero tycker om när vi rider över bommar och han får något att tänka på för han brukar alltid vara väldigt nöjd. 
 
I helgen har vi tränat två dagar för Sara Li vilket var väldigt kul! Första dagen var det markarbete. I början var han lite seg när vi trimmade men sen när vi red över lite sockerbitar och ett litet kryss så blev han väldigt på och kändes som en liten rallyräka! Han har aldrig varit så lätt att svänga som har var då haha! Andra dagen var det banhoppning. Då var han laddad redan från start och gjorde även ett litet luftsprång när vi red över bommar i början. Banan vi red var samma som vi red på Annsie kursen för några månader sen. Det var kul att få göra om den och få lite revansch! Valde att hoppa den på lite lägre höjd eftersom vi inte hoppat så mkt efter vilan så den låg på kanske 90cm. Men tyckte att det var bättre att göra den bra istället för att hoppa högt. 
 
Eftersom vi inte hoppat bana på ca 1,5 månad så kände jag mig ganska ringrostig. Kände att sitsen inte riktigt var som jag vill att den ska va och händerna var lite överallt... Men det är sånt som vi får jobba på! Så tråkigt att tappa allt bara när man inte hoppat ordentligt på ett tag. Men ridning är en färskvara som sagt. 
 
Jag börjar i alla fall se ljuset i tunneln. Jag erkänner att det har känts mörkt länge men nu går vi mot ljusare tider. Nytt år, nya möjligheter! Vi har tagit ett stort beslut som jag tror kommer att bli jättebra och jag ser så mycket fram emot det. Att få en nystart. Jag försöker också att förändra mig själv till det bättre och se livet med lite nya ögon. Jag har en bra känsla för det här året!
 
Vi hörs!

Kommentarer
linn säger:

hoppas ni kommmer trivas bättre hos sara li vestberg . ni byter stall ofta .samt tränare ..hur kommer det sig?? iof vet ja ju lite vad som hänt i några av stallen . bara hoppas att det inte händer hos sara li vestberg

Svar: Oj, du verkar veta mer än vad jag vet. Intressant! Berätta gärna fler saker som du vet:)
Maja Hammarbäck

2020-01-17 | 13:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback